» Newsy

Penderecki i Greenwood na Open’erze

Krzysztof Penderecki wraz z Jonnym Greenwoodem oraz grupa The Mars Volta dołączyli do składu festiwalu Heineken Open’er. Impreza odbędzie się w dniach 4-7 lipca w Gdyni.

Krzysztof Penderecki jest jednym z najwybitniejszych polskich kompozytorów. W przyszłym roku będzie obchodził 80. urodziny oraz 60-lecie pracy zawodowej. Do najważniejszych prac Pendereckiego należą “Pasja wg św. Łukasza”, “Polskie Requiem”, “Ofiarom Hiroszimy – tren” czy “Polymorphia”. Ten ostatni utwór zabrzmiał m.in. w “Lśnieniu” czy “Egzorcyście”. Po muzykę Pendereckiego sięgali także David Lynch, Martin Scorsese i Andrzej Wajda.

Jonny Greenwood jest gitarzystą angielskiej grupy Radiohead, w której gra także na syntezatorze i odpowiada za elektroniczne brzmienia. Zafascynowany twórczością Krzysztofa Pendereckiego rozpoczął pracę jako kompozytor, czego efektem są ścieżki dźwiękowe do filmów “Bodysong”, “Aż poleje się krew” oraz “Norwegian Wood” oraz muzyka komponowana do zapowiadanego na jesień obrazu “The Master”.

Współpraca Pendereckiego i Greenwooda jest wydarzeniem bez precedensu. We wrześniu ubiegłego roku, podczas Europejskiego Kongresu Kultury doszło do spotkania tych muzycznych znakomitości przed kilkutysięczną publicznością zgromadzoną we wrocławskiej Hali Stulecia.

Dokładnie dwa tygodnie po sukcesie projektu w londyńskim Barbican, gdzie występ kończyła siedmiominutowa owacja na stojąco, i na kilka miesięcy przed międzynarodową trasą koncertową, Open’er ma zaszczyt ogłosić wykonanie utworów Krzysztofa Pendereckiego i Jonny’ego Greenwooda podczas tegorocznej edycji festiwalu. Kompozycje Pendereckiego: “Ofiarom Hiroszimy – tren” i “Polymorphia” oraz Greenwooda: “Popcorn Superhet Receiver” i “48 Responses to Polymorphia” zostaną wykonane przez prawie pięćdziesięcioosobową Orkiestrę Kameralna AUKSO pod batutą Krzysztofa Pendereckiego i Marka Mosia.

Początki The Mars Volta datuje się na rok 2001, kiedy to At The Drive-In przechodziło do historii, a Omar Rodriguez-Lopez i Cedric Bixler-Zavala coraz więcej czasu poświęcali eksperymentalnemu projektowi De Facto. Właściwy skład The Mars Volta uformował się w ciągu kilku miesięcy, co pozwoliło na częste koncertowanie oraz nagranie pierwszej EP-ki zatytułowanej “Tremulant”. Debiutancka płyta “De-Loused In The Comatorium” z 2003 toku została zarejestrowana pod czujnym okiem supergwiazdy produkcji – Ricka Rubina, a w studiu muzykom towarzyszyła połowa ówczesnego składu Red Hot Chili Peppers. Flea grał na basie, John Frusciante na gitarze i syntezatorze. Kolejny album “Frances The Mute” wydany na początku 2005 roku był nagrany z jeszcze większą swobodą muzyczną niż debiut. Wyraźne wpływy muzyki latynoskiej i jazzu oraz częste zmiany tempa stały się wyzwaniem dla słuchaczy.

Kolejne dwa albumy The Mars Volta powstawały w tym samym czasie, choć daty premier dzieli półtora roku. Płyty różnią się także stylistycznie. “The Bedlam In Goliath” (2008) to “klasyczne” The Mars Volta, z kolei “Octahedron” (2009) ma znamiona najbardziej przystępnej płyty w dyskografii. Ostatnim, szóstym w karierze dziełem The Mars Volta jest wydany tydzień temu “Noctourniquet”. Nagrywany na przestrzeni trzech lat, jest powrotem do idei albumów koncepcyjnych. Pierwsze recenzje albumu są niezwykle pozytywne i co ciekawe, zwracają uwagę, że najlepsze utwory to te najwolniejsze, jak “Empty Vessels Make The Loudest Sound”.

Wcześniej udział potwierdzili m.in. Janelle Monáe, Nosowska, Public Enemy, Bloc Party, Björk, Justice, The xx, Franz Ferdinand, SBTRKT, Bon Iver, Wiz Khalifa, Friendly Fires, Bat For Lashes, The Kills, M83 czy Toro y Moi, New Order, Jamie Woon oraz Orbital.

Bilety dostępne są w cenach: karnety czterodniowe (4-7 lipca) – 370 złotych; karnety czterodniowe z polem namiotowym – 410 złotych; bilety dwudniowe (6-7 lipca)- 290 złotych; bilety dwudniowe z polem namiotowym – 330 złotych; bilety jednodniowe – 165 złotych.

aka | alter art

Dodano:
Tagi: , , ,
.

Polecamy: Show Film Studio